Næringslivet pitchet for studentene

Fire gründerbedrifter presenterte designbehov for Oslo Met-studenter. Disse inkluderte Tiny Workers, EcoDo, Auto-Maskin og Kreftkompasset, som engasjerte over tretti studenter med innovative utfordringer. Dette er en del av "Designkontor"-prosjektet ved OsloMet, hvor studenter på ulike nivåer samarbeider for å skape løsninger for reelle oppdragsgivere.

Fire lovende gründerbedrifter hadde i september gleden av å presentere sine behov innen produkt- og tjenestedesign for studentene ved Oslo Met.

Disse fire bedriftene var Tiny Workers, representert av Egle Juodziukynaite og Joakim Mjelde Winum; EcoDo, ledet av Ola Stedje Hanserud; Auto-Maskin, med Henning Bredesen som Director of Sales & Marketing; og til slutt Kreftkompasset, representert av Eline Heltorp. Det var en imponerende oppslutning av over 30 studenter som hadde møtt opp for å lytte og velge hvilke bedrifter de ønsket å samarbeide med.

Førsteamanuensis ved Oslo Met, Kyrre Andersen som er ansvarlig for bacherlorstudiet produktdesign, bemerket at disse studentene er spesielt unike på grunn av deres evne til å tenke innovativt og annerledes. De er ikke begrenset av konvensjoner, men ser i stedet etter muligheter.

Siden begynnelsen av 2000-tallet har studentene ved produktdesignprogrammet på OsloMet hatt gleden av å delta i prosjektet kalt "Designkontor" som en viktig del av deres utdanning. Dette prosjektet gir studentene en verdifull mulighet til å arbeide med reelle oppdrag fra faktiske oppdragsgivere.

Designkontor innebærer at alle bachelorstudentene fra ulike årstrinn samles og organiseres i ulike designkontorer. Første- og andreårsstudentene deltar som prosjektmedarbeidere, mens tredjeårsstudentene tar ledelsen. Sammen arbeider de med å utvikle konsepter og prototyper som de skal levere til oppdragsgiverne.

Eline Heltorp fra Kreftkompasset presenterte et eksempel på et av deres behov, nemlig en sykehusskjorte som er standard for alle pasienter, uavhengig av størrelse, alder, kjønn eller sykdom. Denne skjorten gir verken komfort eller praktisk nytte, da den mangler lommer og andre funksjoner som kan være nyttige for pasienter som trenger å ha med seg medisinsk utstyr.

For å tiltrekke seg studentenes interesse, tilbød Kreftkompasset ikke bare tilgang til sine kontorlokaler, men også tilgang til spennende intervjuobjekter og et kompetansemiljø studentene kan være en del av under ukene med designkontor.

Dette ble møtt med positiv respons fra studentene, og daglig leder Anette Gangnæs bemerket at dette samarbeidet er en "vinn-vinn situasjon". Studentene får muligheten til å føle seg ansvarlige både overfor sine medstudenter og oppdragsgiverne, og de blir virkelig utfordret til å levere resultater.

Dette samarbeidet gir studentene verdifull erfaring og muligheten til å knytte viktige kontakter. Samtidig blir gründerne støttet av et dedikert team av studenter og unge mennesker som tenker utenfor boksen. Studentene, med sin evne til å presentere uforutsigbare løsninger, skisser, scenarier og modeller, gir en viktig bidrag til å løse tekniske utfordringer og forbedre eksisterende løsninger. Dette samarbeidet gir alle parter muligheten til å vokse og utvikle seg, og det er tydelig at det er en vinnende kombinasjon av kreativitet og kompetanse som kommer til nytte for både studenter og gründere.

Vi gleder oss til å se resultatet!