160 millionar EU-kroner til nullutslippsskip

I et spennende samarbeid mellom Hydrogenious LOHC Maritime, ledet av daglig leder Øystein Skår og prosjektleder Niclas Moen, og Hydrogenious LOHC Technologies, utvikles innovative løsninger for å frigjøre lagret hydrogen fra olje. Dette nyskapende initiativet åpner dørene for sikker lagring og bruk av hydrogen i spesialtilpassede brenselceller om bord på skip.

I Hydrogenious LOHC Maritime samarbeider daglig leder Øystein Skår og prosjektleder Niclas Moen tett med Hydrogenious LOHC Technologies for å utvikle enheter som kan frigjøre lagret hydrogen fra olje. Dette gjør det mulig å trygt lagre og deretter bruke hydrogenet i spesialtilpassede brenselceller om bord på skip.

Hydrogenious LOHC Maritime har sitt kontor hos Business Lillestrøm og er en av 17 partnere som deltar i et betydelig EU-prosjekt kalt Ship-aH2oy. Dette prosjektet, finansiert med 160 millioner kroner (tilsvarende 15 millioner euro), er en del av EUs Horizon-program og har en varighet på fem år. Hovedmålet er å fremskynde overgangen til nullutslippsløsninger for større skip og fartøy i maritim sektor.

Dette initiativet er spesielt stolt av sin bruk av LOHC-teknologi (liquid organic hydrogen carrier), som gjør det trygt å transportere og lagre hydrogen i oljeformat om bord på skip. Dette kan potensielt revolusjonere bruken av hydrogen som drivstoff i maritim næring, ifølge Øystein Skår, daglig leder i Hydrogenious LOHC Maritime.

Hydrogenious LOHC Maritime har som mål å frigjøre hydrogen fra LOHC-olje, som deretter kan brukes som drivstoff i brenselceller om bord på skipene. Dette vil muliggjøre utslippsfri strømproduksjon med en kapasitet på rundt 1 MW takket være en spesialtilpasset høytemperaturbrenselcelle (SOFC). Etter at hydrogenet i oljen er brukt opp, blir den tomme oljen returnert til en dedikert lagringstank. Under bunkring blir den utbrukte oljen byttet ut med ny olje som er rik på hydrogen, forklarer Skår.

Rederiene Østensjø og Edda Wind har stor tro på LOHC-teknologien og forbereder seg på å installere hydrogenframdriftssystemer med en samlet effekt på opp til 3 MW på sine nye havvindfartøy.

Ship-aH2oy-partnerskapet inkluderer også andre betydningsfulle aktører som VTT, Edda Wind, Østensjø Rederi, Johannes Østensjø DY, Hydrogenious LOHC Technologies, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Siemens Energy, DNV Hellas, Engitec, Demokritos, Gondan, Maritime CleanTech, Deltamarin, Teknotherm, ANEK og National Technical University of Athens. Dette brede samarbeidet representerer et betydelig skritt mot å realisere nullutslippsløsninger for maritim sektor.